جريدة الاستثمار العربى الان السوق يأتى اليك اقتصادية متخصصة
رئيس التحرير وليد عبد العظيم

السيسي: «مغامرتش بيكم ومخدتش قرار أضيع فيه مصر.. والأمور بتتحسن»

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال احتفالية يوم الشهيد “أنا ما غامرتش بيكم.. وما اخدتش قرار اضيع فيه مصر.. ولا أنا ولا الحكومة.. ما كنشي فيه مغامرة.. لا علشان خاطر هوي أو فاهم خاطئ أو تقدير منقوص.. فخدنا قرار ودخلنكم في الحيط وضيعنا مصر”.

الوضع في مصر

كما ذكر الرئيس السيسي إن الوضع داخل الدولة المصرية في تحسن، معلقاً: “أنا بتكلم أن الأمور بدأت بفضل الله سبحانه وتعالي تتحسن.. بقول الكلام ده علشان اسجل موقفي أنا ليكم كلكم”.

Ads

السيسي

وأردف “خلي بالكم.. إحنا مش فسدة وخدنا أموالكم وضيعناها بفساد أو بدلع.. لا محصلشي.. كل حاجة اتعملت على أرض مصر أي حد يشوفها.. الكلام ده مهم وده تسجيل من إنسان انتوا اخترتوا وقولتوا تعالي تولي المسئولية”.. وأنا قولت لكم “تعالوا نتولي المسئولية”.

فيما أضاف الرئيس خلال كلمته “إن حديثي منذ الترشح لم يتغير وأكدت على العمل والصبر”، موضحاً  إن كل ما تم عمله هو على أرض مصر ويمكن للجميع رؤيته.

مؤكداً ، أنه كان حريصا على التحدث مع المصريين منذ اليوم الأول من ترشحه عن حقيقة الوضع داخل البلاد، متابعا: “مش قولتلكم ابدا “انا لها واخلصكم”.. هاتوا كل كلامي من الأول اثناء الترشح.. هتلاقوا الكلام مش بتغير لأن التوصيف مبيتغيرش.. لظروف حلها الوحيد احنا.. وقولت قبل كده 100 مرة العمل والصبر.. عمري ما عاتبت حد وقولت يعني وعدتني.. وعدتنا نبقي مع بعض كلنا مش إحنا اللى عملناها.. الظروف دي غصب عنا”.

اشترك الآن في نشرة تلسكات

أول نشرة إخبارية مسائية فى مصر تطلقها جريدة الاستثمار العربى تأتيكم قبل العاشرة يوميا من الأحد إلى الخميس